Celebrating one month in Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Evie Uden - WaarBenJij.nu Celebrating one month in Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Evie Uden - WaarBenJij.nu

Celebrating one month in Korea

Door: Evie

Blijf op de hoogte en volg Evie

24 Maart 2017 | Zuid-Korea, Seoel

Annyonghasyeyo!

Mijn eerste maand in Korea zit er alweer op. De tijd gaat erg snel, ik heb het redelijk druk met school, veel studeren en lange dagen. Maar ik heb het vooral heel erg leuk. Ik studeer International studies, Development and Cooperation aan Korea University. Nu zullen jullie wel denken waarom Korea!? Maar het onderwijs is hier heel erg goed, de master sluit precies aan bij mijn interesse en alles is in het Engels. Ik merk wel dat ik wat achterloop in de lesstof aangezien ik mijn Bachelor in een ander subject heb gedaan maar daarom studeren we maar gewoon wat harder. Ik heb het eerste semester 4 classes, dat betekent 12 uur les per week dus dat is prima te doen. Mijn classes zijn heel erg interessant en ik heb het eerste semester vooral op 'Human Rights' gericht. In mijn klassen is een goede balans tussen internationale studenten en Koreanen. Ongeveer 50/50. De Koreanen op mijn faculteit (de enige die in het Engels gegeven wordt) zijn voornamelijk Half Koreaans (Koreaans Canadees of Koreaans Amerikaans) of hebben voor langere tijd in Amerika gewoond. Studeren is erg belangrijk in de Koreaanse cultuur; Koreanen studeren gemiddeld van half 8 's ochtends tot 11 uur 's avonds. Niet alleen op de universiteit, maar dat begint vanaf dat ze ongeveer 6 jaar zijn. Ze gaan eerst naar school van half 8 tot 3 en daarna naar allerlei bijlessen en huiswerkbegeleidingsinstituten. Korea heeft namelijk weinig 'labour' voor laaggeschoolden. Daarom vinden ouders het erg belangrijk dat hun kinderen naar goede universiteiten gaan om een goede baan te krijgen.

Naast mijn school bevalt het leven in Korea ook erg goed! Ik woon in een groot appartement met 7 meiden. 3 Koreanen, 1 Amerikaan, 1 Franse en 1 Taiwanese. De locatie is prima, 2 minuten vanaf het metro station en 10 minuutjes lopen naar school. De buurt waar ik woon is ook erg leuk, als ik mijn gebouw uitloop loop ik meteen een soort van markt op en naast mijn huis loopt een beek waar het altijd druk is met sportende Koreanen en kleine, witte fancy hondjes met jasjes aan.

Ik kan goed overweg met mijn huis- en klasgenoten en ga vooral om met een Amerikaans meisje, een Vietnamees, een Chinees en de Koreanen uiteraard. Ik heb eerlijk gezegd nog niet heel erg veel tijd gehad om Seoul te verkennen. Ik heb tot nu toe wat paleizen bezocht, een demonstratie bijgewoond tegen de president (die inmiddels afgezet is), ben naar een museum geweest, heb het nachtleven een beetje verkend en vooral heeeel veel Koreaans gegeten! Het eten is erg lekker en een heel belangrijk onderdeel van de Koreaanse cultuur. Eten is echt een social event. Het meest 'common food' is barbeque, galbi, kimbap, noodlesoup en er gaat geen maaltijd voorbij zonder kimchi.

De stad verder is erg modern en schoon. Er wordt heel erg veel gebruik gemaakt van technologie en in veel dingen zijn ze al veel verder dan wij in Nederland zijn. Het enige wat tot nu toe lastig is is de taal. Mijn medestudenten spreken natuurlijk goed Engels, maar zo gauw je ergens de straat op gaat houdt dat eigenlijk ook helemaal op. Vooral in restaurantjes is het erg leuk, de menu's staan alleen in het Koreaans op de muur geschreven. Vaak is dat dus gewoon wat aanwijzen en maar zien wat je krijgt. Gelukkig heb ik me aangemeld voor een 'language exchange program' en begin ik daar volgende week vrijdag mee!

Als je nog tijd hebt, ik heb wat foto's bijgevoegd in het album om jullie een indruk te geven van Korea!

Bedankt voor het lezen.

Veel liefs uit Korea!

Evie

  • 24 Maart 2017 - 16:53

    Theo:

    Leuk om te lezen. Elke week n klein blogje met foto is wel leuk

  • 26 Maart 2017 - 20:26

    Jep En Mia:

    Hoi Evie, leuk jou verslag te lezen.Knap hoor dat je al lekker mee draait met van alles. Hou ons op de hoogte. Groetjes Jep en Mia.

  • 10 April 2017 - 22:20

    Maria & Ben:

    Hoi Evie,
    Erg leuk te lezen dat het je goed bevalt in Korea. Evenals je nieuwe studie! Je doet het toch maar, respect daarvoor. Wij hopen nog veel van je te horen......
    Groetjes, Ben & Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evie

South Korea Master student 2017-2019

Actief sinds 24 Maart 2017
Verslag gelezen: 916
Totaal aantal bezoekers 92185

Voorgaande reizen:

24 Februari 2017 - 01 Februari 2019

Mijn Korea avontuur

Landen bezocht: